Recension: Sista Riket av Brandon Sanderson

Titel: Sista Riket- Mistborn Serie
Författare: Brandon Sanderson
Förlag: Modernista
Sidor: 742
Utgiven: 2015
Rec-ex: Ja

Handling: I tusen år har aska fallit från himlen, inga blommor har blommat och täta dimmor har gjort nattens mörker fruktat. Den evige och odödlige Överstehärskaren och aristokratin styr och vanligt folk är dömda att leva i underkastelse och slaveri.
Men mitt i all hopplöshet dyker Kelsier upp, en överlevare från de hålor dit Överstehärskaren skickar de dödsdömda. Kelsier har allomantiska förmågor - magiska styrkor som nästan bara aristokratin besitter - och en plan om hämnd och frigörelse.
Samtidigt stryker Vin, en ung tjej som är medlem i ett tjuvgäng, runt på gatorna i huvudstaden. Även hon är allomantiker - men vet inte själv om det förrän Kelsier drar in henne i sina planer.
För att Keslier och Vin ska lyckas störta Sista riket är det mycket som måste gå i lås. Inte minst måste Vin lära sig att bemästra sina allomantiska krafter...

Omdöme: Sista Riket av Brandon Sanderson, wow vilket äventyr! Det här var en riktig fantasy bok som jag hade svårt att lägga ifrån mig. Boken utspelar sig en värld där en en tyrann härskar över världen, många människor lider och dör som flugor när överstehärskaren styr med järnhand. I den här världen kan man säga att världen håller på att vissna, aska faller som snö från himmeln och städerna beskrivs som väldigt smutsigt och fattigt. Många Skaa, som det fattiga och förslavade folket heter, får leva i smutsen och kylan. Många familjer lever ute på olika plantage där deras adels herre styr över de. Piskan är något av det vanliga som skaana får känna på när inte arbetet går så fort som deras herre vill ha det. Adelsfolket anses mäktigare och viktigare än skaana, adelsfolket får njuta av rikedomar, stora slott, vackra baler, politik och mat som man bara kan drömma om. De som arbetar närmare Överstehärskaren är bland annat Inkvisitorna som är otroligt farliga på grund av deras starka magi. Magi fanns det gott om i den här boken, författaren Brandon har verkligen skrivit ett fantastiskt system kring magin som kallas Allomanti, där man som magiker kan bränna olika metaller för att få tillgång till en viss förmåga. Det är allt från att ta sig framåt i luften, till att förstärka sina sinnen.

Cover art for Brandon Sanderson's Mistborn: Secret History. Art by Miranda Meeks.: När det gäller huvudpersonerna i den här boken, så får man följa Kelsier som har en stark motivation till att störta överstehärskaren. Kelsier är en spännande karaktär från början till slut, han har en underhållande charm, han är en begåvad Allomantiker och han förvånar en hela tiden. När jag läser får jag en liten Peter Pan känsla över honom. Han är lekfull på sitt sätt och han försöker hela tiden bevisa att han kommer vinna. Jag fastnade mycket för honom eftersom man inser rätt snabbt att han kämpar för rättvisan, han är orädd och han försöker hela tiden hjälpa andra. Han är otroligt smart också, det gör att han verkligen lyfter upp den här boken med allt han vet om världen och hans kunskaper kring Allomanti. Vin är en annan karaktär som var otroligt spännande att läsa om. Hennes bakgrund är både mörk och tragisk, men när Vin stöter på Kelsier förändras hennes värld. Hon slängs ut i en okänd värld, då hon måste anpassa sig snabbt för att överleva. Med det förändras Vin och hon inser att det finns så mycket att kämpa för. Något hon inte alls trodde från början.

Boken handlar om hur Kelsier med målmedvetenhet bestämmer sig för att sätta stopp för slaveriet, hur han en gång för alla ska störta överstehärskaren. Till sin hjälp har han sina närmaste vänner Vin, Hammond, Docson, Sazed, Breeze, Spook och några till som är experter på sin sak. Hela gänget planerar noggrant hur allt ska gå till, hur man steg för steg tänker gå till väga. Men det blir inte lätt, hinder på hinder stöter de på. Det blir som sagt ett helt äventyr.

Jag älskade den här boken, framförallt den sista delen på 300 sidor. Det finns så många älskvärda karaktärer som jag föll för, så många scener som jag bara smälte av glädje, men också grät en flod av tårar. Jag tycker att Brandon Sanderson är en mycket skicklig författare som verkligen har skapat en fantastisk värld som man själv lätt kan fantisera upp. Det som gör den här boken så speciell är att man som läsare får följa med i spänningen genom att läsa hur Kelsiers gäng kämpar för sin frihet. Man förstår att det finns många risker med att planera en revolution, så mycket som kan gå fel och om man inte spelar sin del med försiktighet, kan det sluta med döden. Jag tyckte väldigt mycket om att Brandon Sanderson valde att skriva en liten intro till varje kapitel, det var så spännande att ta del av. Sedan fanns det otroligt många budskap som varje karaktär framförde fram och det gillade jag starkt. Detta är en bok jag sent kommer att glömma och jag rekommenderar att läsa denna underhållande bok.

Betyg: 5/5