Recension: Glastronen av Sarah J Maas

Författare: Sarah J Maas
Förlag: Modernista
Antal sidor: 400
Utgivning: 2016
Rec ex: Ja

Handling:
I kungadömet Adarlan – där magi och gamla seder förbjudits, och där härskaren styr med järnhand – kallas landets främsta lönnmördare, 18-åriga Celaena Sardothien, till rikets vackra, skimrande glasslott.
Hon reser dit, inte för att mörda kungen, utan för att vinna sin frihet. Om Celaena besegrar tjugotre motståndare i en tävling – mördare, tjuvar och soldater – blir hon frigiven från fängelset och kommer att få tjäna som kungens kämpe.
Kronprinsen, Dorian Havilliard, kommer att utmana henne. Kaptenen för livgardet, Chaol Västfall, kommer att träna henne. Och båda kommer att försöka vinna hennes hjärta. Men något ondskefullt ruvar i glasslottet, något som är där i syfte att döda.
Celaenas kamp för sin frihet övergår till en kamp för överlevnad, till ett desperat försök att förgöra de mörka krafterna innan de utplånar hela hennes värld.

Omdöme:
Vilken underbar fantasy bok! Den här boken gillade jag starkt! Det fanns så många moment i den här boken som blev så otroligt bra. Till att börja med så utspelas hela äventyret i landet Erilea. Då en hel del ondska har härjat fritt runt om i landet i många många år. Det är framförallt kungen i staden Adarlan som styr och han bryr sig verkligen inte om vad människorna behöver och vill ha. I boken får man ta del av hur kungen i Adarlan har slaktat hundratals människor och bränt sönder alla magi böcker runt om i landet, endast för att säkra sin egen makt. Det just i det kungadömet som huvudkaraktären Celaena Sardothien har skickats till för att bli kungens lönnmördare. Det är också här i kungens glasslott som vi läsare får tillbringa vår tid.

Huvudkaraktären Celaena Sardothien, hon är verkligen en kämpe från början till slut. Hon är verkligen en välskriven karaktär som gör att det är oerhört svårt att inte gilla henne. Hon har glimten i ögat och en skämtsam personlighet som gör att dialogerna i boken blir underhållande, trots att hon är en lönnmördare och haft en otroligt tuff barndom, så behåller hon humöret uppe. I början av boken uppfattade jag henne väldigt envis och egoistisk, men det förändrades totalt när hon mötte prins Dorian och kapten Chaol som har stora roller i den här boken. När det gäller prins Dorian har han inte alls samma onda drag som sin far. Han är helt det motsatta. Han lever i nuet och när Celaena väljs ut för att representera kronprinsens kämpe i turneringen , verkar han inte alls ha någon rädsla för lönnmördaren Celaena. Vilket gör honom en aning korkad. Kapten Chaol är mannen som får ta hand om Celaena Sardothien under turneringens gång, han har sina strikta drag och hårda betoningar i talet, men det förändras efter några månader. Han vill verka hård som is, men den ytan smälter allt som tiden går.

Det som man får uppleva i den här boken är hur Celaena Sardothien färdas i kedjor till huvudstaden i Adarlan. Hur hon nu måste fokusera på att vinna turneringen, där runt 20 kämpar står i vägen för hennes vinst. Under tiden blir det blod, svett och tårar som gör det tufft för henne, men det är inte det ända som hon har att handskas med. Två unga män som faller för hennes skönhet är ytterligare ett moment hon måste ta hand om. Under turneringens gång uppenbarar sig ytterligare en farlighet...en efter en mördas i slottets mörker och Celaena Sardothien är den som måste lösa det innan hon blir nästa offer.

"Bibliotek är fulla av idéer. kanske de mest farligaste och mest maktfulla av alla vapen"
Författaren Sarah J Maas har ett väldigt fint sätt att skriva på, det känns så mjukt och trovärdigt när man läser. Trots att allt utspelar sig en grym värld, så lyckas hon få alla ord att kännas som magi.

Jag tyckte det var väldigt lätt att sätta sig in i den här världen, karaktärerna var så välskrivna att jag definitivt  velat ta ur de från boken och krama om de. Många av de hade en otrolig charm och dragen hos vissa bi karaktärer var kul att få ta del av. En som jag skattade väldigt mycket åt var tjejen Kaltain som hela tiden strävade för att bli sedd av kronprinsen Dorian. Hon gjorde verkligen många scener i boken så underhållande kul.
Förutom det "händerna i luften av glädje" så äntligen skrivs det om en riktig tuff tjej som vågar ta för sig och göra precis vad hon känner för. Det gjorde att jag fastnade för boken , tillsammans med beskrivningar i den här boken, så lyste det upp klara bilder hos mig och jag kände att jag blev en del av historien. Jag kan verkligen rekommendera den här boken till alla som tycker om äventyr och fantasy, det fanns så mycket att uppleva. Äventyr, drama, mystik och kärlek är bara en liten smula av det hela.

Betyg: 5/5