onsdag 27 maj 2015

Recension: Den lille Prinsen av Antoine De Saint-Exupery

Mitt ute i Saharaöknen, där en pilot tvingats nödlanda sitt flygplan, dyker en liten prins upp från ingenstans. Det tar lite tid för dem att förstå varandra. Men så kommer också den lille prinsen från en annan planet, där hans ros väntar på honom. En dag reste han hemifrån, efter smärre osämja med rosen, för att hitta nya vänner och lära sig saker. Det var så han mötte människan, som förbryllar honom. Varför värderar hon så gärna sin tillvaro med hjälp av siffror? Eller dömer efter utseende, när den sanna skönheten ju inte går att se med ögonen? Det är några av de frågor som begrundas medan flygaren och prinsen »tämjer« varandra, vilket enligt prinsens lärdom är svaret på kärlekens mysterium.

Den lille prinsen av Antoine De Saint-Exupery är en barnboks klassiker som har översatts till 206 språk och som sålts över 140 miljoner exemplar. Boken är den mest översatta boken i fransk litteratur. Min första barnboksexemplar har jag nu äntligen fått i brevlådan och det tackar jag Modernista för.

Omdöme: Den lille prinsen blev den första barnboksexemplaret jag fått och när jag håller boken i mina händer kan jag inte motstå att bläddra lite snabbt i den. Min nyfikenhet växte redan i början och mitt läsande fortsatte en bra bit in boken. Jag blev väldigt imponerad av författaren Antoine De Saint-Exupery som lyckats få med mycket av livets frågor och tänkande på de få 90 sidorna. Språket i boken var mycket annorlunda än det jag väntat mig, Det blev väldigt enkelt, formellt och ålderdomligt, vilket gör det här boken väldigt speciell på ett positivt sätt. Dock tyckte jag inte att bilderna levererade som de bör ha gjort, de var väldigt simpla och tråkiga att titta på. Trots att den lilla prinsen får vara med om mycket och träffa olika människor och djur, så tycker jag inte att spänningsnivån var på topp i den här barnboken. Jag upplevde att boken uppfattades som väldigt känslolös och smått deprimerande. Jag gjorde en väldigt lång paus efter de första 60 sidorna, efter några dagar så fortsatte jag läsa de sista sidorna.
I slutändan tycker jag nog att den här barnboken skulle passa en vuxen istället.

Betyg: 2/5