Recension: Förföljaren av Magnus Nordin

Titel: Förföljaren
Författare: Magnus Nordin
Förlag:Mån pocket
Antal sidor: 256
Utgivning: 2005
Rec ex: Ja

Handling: Ända sen han fick syn på konfirmationsporträttet har han följt henne som en skugga. Han vet nästan allt om henne. Vilken musik hon gillar. Vilken tid hon kommer hem från skolan. Vilka kvällar hon brukar träffa pojkvännen. Till och med vilken parfym hon använder. Hennes lakan doftar av den.
Nu har han väntat länge. I över en timma på den mörka gångvägen, och han börjar undra varför hon dröjer.
Hundägaren som trotsar kölden kommer inte att ta någon notis om honom. Han har ett utseende som lätt slinker genom minnets nätmaskor.

Malin har ingen aning om att någon långsamt smyger sig allt närmare inpå henne. Hennes pojkvän Adnan vet inte att hans liv snart ska förändras totalt.
Ännu anar de ingenting...

Omdöme: Förföljaren av Magnus Nordin hade en väldigt intressant inledning, det blev väldigt nervpirrande på en gång, något som jag inte alls var beredd på. Men det tar jag bara positivt, jag uppskattar när deckarböcker visar en stark och djup början för att få mig intresserad av boken, det gör det klart enklare att följa med i historien.

För att då förenkla det hela börjar jag att berätta hur det börjar, i inledningen får man följa en tjej vid namn Emelie, hon träffar en kille som är en av traktens tuffing, de hade bestämt att träffas vid skogsbron, ett ställe som ligger en bit utanför stan, när intill en skog. Men den dagen går det snett och Emelie försvinner spårlöst. 8 år senare får man följa ett ungdomspar Malin och Adnan, det är då författaren Magnus Nordin väljer att gå djupare in i historien, man får då komma djupare in på Malins och Adnans liv, hur de är som personer, vad de gör och gillar för att man ska på bästa möjliga sätt få en kännedom hur de är som karaktärer, men snart får man som läsare se med gärningsmannens ögon, hur han tänker och reagerar. Det blir rent ut sagt obehagligt att läsa från den vinkeln, men spännande på samma gång. Nordin har på ett effektivt och kreativt sätt bildat en underhållande historia där varje ledtråd och karaktär går in med varandra, på ett mystiskt sätt. Det finns många karaktärer som både får mig att bli ännu mer nyfiken, men också arg. Magnus Nordin får verkligen till det med karaktärernas bakgrundshistorier, det berör en. Dock kan jag tycka att det blev lite väl mycket focus på karaktärerna, jag kan känna att det bara kom små glimtar av spänning här och där, det dröjde innan man kunde få mer av det. Men bortsett från det tycker jag att boken höll sig på en spännande nivå, jag sträckläste den här boken tills sista sidan var nådd.

Betyg: 4/5