Recension: Uppvaknandet & Kampen av L.J Smith

Titel: The Vampire Diaries- Uppvaknandet & Kampen
Författare: L.J Smith
Förlag: Pocket
Sidor: 394
Utgivning: 2010
Rec ex: Nej

Handling: Elena har allt, hon är skolans populäraste tjej, den självklara ledaren, och kan få vilken kille hon vill. Och när hon träffar den mystiske Stefan svär hon på att hon ska få honom. Till varje pris. Men Stefan är inte den han utger sig för att vara. Stefan är den enda som kan stå emot Elenas skönhet och dragningskraft. I alla fall till en början. Men Stefan bär också på en hemlighet. En hemlighet som tyngt honom i århundraden - Stefan är vampyr. Ju närmare Elena Stefan kommer ju svårare har han att stå emot henne. Trots detta är han fast besluten att skydda henne från de faror som lurar i hans förflutna.
Damon är Stefans sexige och farlige bror som drivs av sitt hämndbegär till Stefan och sitt begär efter Elena. När han dyker upp ställs bröderna återigen öga mot öga - nu som rivaler om Elenas kärlek.

Omdöme: Den här boken har jag läst minst fem gånger, den är verkligen beroendeframkallande. Förutom att den är välskriven, så älskar jag karaktärerna i boken, inte minst Salvatore bröderna. Med deras charm och starka styrka för att få Elena, så dras man lätt med in i historien.
Jag tycker väldigt mycket om att man får läsa från Elenas synvinkel, det öppnar upp väldigt mycket som gör att man får reda på en hel del om hennes stad hon lever i, om hennes närmaste kompisar, skolan mm. Dessutom tyckte jag det var kul att få reda på att Elena har en lilla syster i boken och inte en lille bror som finns med i tv-serien. Det blev en helt annan dynamik i det hela.
Jag måste även påpeka att författaren gjorde ett kanonjobb med sitt skrivande. Jag älskar verkligen stämningen som författaren bygger upp när man får läsa om vampyrbröderna. Det blir en helt annan känsla och spänningen höjs oändligt när Stefan eller Damon kommer in i bilden. Med Damons skrattretande sarkasmer och hotande skämt, blev jag som läsare väldigt underhållande. Det är alltid kul när Elena stöter på Stefans onde bror som livar upp stämningen på ett "hemskt" men på ett roligt sätt. Det gick som sagt inte att lägga ifrån sig boken och när det gäller själva boken, så jag tyckte det var väldigt smart av förlaget (eller vem det nu är som bestämde att sätta in två böcker i ett) att göra det på det viset, annars skulle boken bli väldigt kort. Den här boken gjorde mig inte besviken!

Betyg: 5/5