Recension: Hemligheternas Rike av Kristin Cashore

Författare: Kristin Cashore
Förlag: Semic
Sidor: 622
Utgiven: 2013
Rec ex: Nej

Handling:
Bitterblue har alltid levt i skuggan av sin ondskefulle far, kung Leck. Han styrde som tyrann över sitt rike och bröt ner sitt folks vilja. När Bitterblue var tio år gammal mördades han, och Bitterblue blev drottning.
Åtta år senare kämpar hon för att få kungariket på fötter. Den onde kungens påverkan lever kvar och Bitterblue känner sig fångad. Hon börjar smyga ut ur slottet för att få gå på gatorna i sin egen stad. Då möter hon två tjuvar som har nyckeln till sanningen om Lecks makt. Och en av dem, med en mycket ovanlig begåvning, blir väldigt speciell för Bitterblue.

Omdöme:
De utvalda- Hemligheternas Rike är den sista delen av Kristin Cashore fantasy trilogi med ca 600 sidor, vilket var årets tegelsten. Jag vet inte vart jag ska börja, men med tanke på att jag har läst de första böckerna i serien, var den här boken en höjdpunkt för mig, jag var som sagt väldigt nyfiken på hur författaren valt att avsluta bokserien. Mycket av historien i Hemligheternas Rike kretsade kring kungadömet som huvudkaraktären Bitterblue lever i. Där få man möta hennes undersåtar som bibliotekarien "Död" som han heter, väldigt ironiskt. Bitterblues närmaste vänner och sekreterare, vaktstyrka och till och med sin kärlek. Mycket händer genom bokens gång, Bitterblue fightas hela tiden mot nya hemligheter från hennes förflutna, nya sanningar dyker upp och känslor växer sig starkare som hon inte trodde fanns. Det var en stor blandning av allt möjligt.

Jag tycker Kristin Cashore har en stor förmåga att skriva på ett sätt där man som läsare lätt kan drömma sig bort i en annan värld genom att läsa boken, det var väldigt svårt för mig att sluta läsa, det bara fortsatte och fortsatte, under två dagar gjorde jag verkligen inget annat än att sova, äta, läsa. Dock tyckte jag det var tråkigt att hela historien utspelar sig vid kungarikets område. Där det hela tiden skiftade mellan rummen i slottet och utanför slottet i staden Bitterblue City. Vilket kunde bli uttråkande. Men att läsa om huvudkaraktären Bitterblue var oerhört underhållande och överraskande, Bitterblue hade väldigt många kvaliterer som jag tyckte om, även om hon inte har en speciell kraft som de flesta karaktärerna har i boken. Bitterblue är en stark och modig karaktär som hela tiden utvecklas genom historiens gång. Hon får gå igenom mycket hemska händelser, men också underbara stunder som gör henne till en bättre människa. Förutom Bitterblue fanns det oerhört många karaktärer att bekanta sig med, för mig fanns det väldigt många jag fastnade för bland annat Saf, Thiel, Hava, & Leck. De hade intressanta drag som jag tyckte var annorlunda och tilltalande. Som helhet tyckte jag om boken och avslutet förvånade mig lite, det kändes som en del inte var riktigt avslutat, där en hemlighet fortfarande döljer sig kvar. Men vem vet, Kristin Cashore kanske skriver en ny bok.

Betyg: 4/5